Wracają małe sądy

5. łańcuch_Wojciewski

1 stycznia 2015 r. na mapę sądownictwa powróci 41 sądów rejonowych, które na przełomie 2012 i 2013 r. zostały przekształcone w wydziały zamiejscowe. W drugim etapie, z dniem 1 lipca 2015 r., Ministerstwo Sprawiedliwości odtworzy kolejne 34 sądy. W sumie, na mapę sądownictwa wróci 75 z 79 zniesionych sądów.   Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 października 2014 r. w sprawie utworzenia niektórych sądów rejonowych (Dz. U. poz. 1404), z dniem 1 stycznia 2015 r. do struktury sądownictwa powszechnego powróci 41 jednostek, które – stosownie do danych statystycznych obrazujących wpływ spraw do zniesionych sądów rejonowych w roku 2012 – spełniają obligatoryjne kryteria tworzenia sądów określone w ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Tagi: ,

Konsument lepiej chroniony

shutterstock_102061732

25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Jej przepisy porządkują i poszerzają dotychczasowe obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta oraz wprowadzają zmiany do k.c. w zakresie odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z dnia 24 czerwca 2014 r. poz. 827) wdraża przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Drugim bardzo ważnym celem ustawy jest uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej, w szczególności przepisów stanowiących transpozycję dyrektywy 99/44/WE o sprzedaży konsumenckiej, wdrożonej do polskiego porządku prawnego ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wymogi europejskie Ustawa przewiduje rozbudowany katalog

Tagi:

Tydzień dla mediacji

3. mediacje

W dniach 13-18 października 2014 r. w całej Polsce świętowano Tydzień Mediacji. Z bogatej oferty przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości, przede wszystkim zaś przez środowisko mediacyjne i prawnicze, skorzystało ok. 5 tys. osób. Mediacja jako jeden ze sposobów pozasądowego rozwiązywania konfliktów i sporów cały czas nie jest dostatecznie wykorzystywana. Na ok. 15 mln spraw, które w 2013 r. wpłynęły do polskich sądów powszechnych, do mediacji przekazano jedynie 11 631 spraw, a więc 0,08 proc. I nawet jeżeli z tej liczby odliczyć sprawy, które nie mogą być przekazane do postępowania mediacyjnego (np. sprawy rejestrowe czy wieczystoksięgowe), to nadal pozostaje liczba ok. 4 mln spraw, w których mediacja mogłaby

Profesjonaliści o krzywdzonych dzieciach

4. IMG_2275

Głównym tematem tegorocznej 11. Ogólnopolskiej konferencji „Pomoc dzieciom-ofiarom przestępstw” były wprowadzone niedawno do porządku prawnego zmiany w zakresie przesłuchiwania dzieci. Jak co roku, prawnicy zajmujący się profilaktyką krzywdzenia dzieci uczestniczyli w eksperckich wykładach, warsztatach i dyskusjach.   Konferencja odbyła się w dniach 20-21 października 2014 r. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Organizatorami spotkania, jak co roku, byli: Ministerstwo Sprawiedliwości, Fundacja Dzieci Niczyje oraz Urząd m. st. Warszawy – Biuro Pomocy i Projektów Społecznych. Honorowy patronat objęli: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka i Prokuratura Generalna. Problematyka zwiększenia ochrony dzieci uczestniczących w czynności przesłuchania w procesie karnym przez wiele lat stanowiła przedmiot paneli i sesji kolejnych konferencji „Pomoc dzieciom-ofiarom przestępstw”. Wprowadzenie

Tagi: ,

Szansa w upadłości

shutterstock_112309862

Wchodząca w życie 31 grudnia br. reforma upadłości konsumenckiej ma szansę uczynić z tej instytucji narzędzie realnej pomocy dla obywateli, którzy wpadli w pułapkę nadmiernego zadłużenia. A tym samym kilkunastokrotnie zwiększyć liczbę składanych do sądów wniosków o taką upadłość. Postępowanie upadłościowe wobec konsumentów zostało wprowadzone do porządku prawnego nowelizacją ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze z 5 grudnia 2008 r. Kilkuletni okres stosowania tej instytucji pozwolił na krytyczną analizę przyjętych rozwiązań. Liczba ogłoszonych upadłości konsumenckich w latach 2009-2013 to zaledwie 4 proc. wszystkich rozpatrywanych wniosków, co stanowi trudny do podważenia dowód braku efektywności tej instytucji w jej dotychczasowym kształcie. Z uwagi na powyższe, powołany przy Ministrze Sprawiedliwości zespół ds. reformy prawa upadłościowego

Tagi:

Dużo zadań, mało czasu

13. Minister2

Wejście w życie reformy procedury karnej, ustawa o biegłych sądowych, budowa systemu bezpłatnej pomocy prawnej. Rozmowa z ministrem Cezarym Grabarczykiem o priorytetach Ministerstwa Sprawiedliwości do końca kadencji rządu. Artur Pawlak: – W pierwszych dniach po mianowaniu na urząd ministra spotkał się Pan z przedstawicielami urzędników sądowych walczących o wyższe uposażenia, nawiązał współpracę z prokuratorem generalnym, przywrócił 41 najmniejszych sądów rejonowych, które dwa lata temu przekształcono w wydziały zamiejscowe. Tempo ekspresowe. Cezary Grabarczyk: – Bo i czasu jest niewiele. Zacząłem od kwestii przygotowania prokuratury do nowego modelu postępowania karnego, gdyż wdrożenie nowego procesu kontradyktoryjnego musi przebiegać bez zakłóceń. Podjąłem rozmowy z prokuratorem generalnym, ustaliliśmy zasady współpracy. Dziś już mamy tego owoce. Powołany

Tagi: , ,

Cel: restrukturyzacja

15. upadłość1

Większa efektywność procedur zapobiegania niewypłacalności przedsiębiorców to główna przesłanka opracowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości projektu nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Nowe przepisy, nad którymi obecnie pracuje Sejm, uwzględniają postulaty środowisk biznesowych, prawniczych i naukowych.   W dniu 9 października 2014 r. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt nowelizacji ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Projekt przewiduje wprowadzenie do porządku prawnego nowej ustawy o tytule Prawo restrukturyzacyjne. Obejmie ona cztery postępowania restrukturyzacyjne zmierzające do zawarcia układu pomiędzy dłużnikiem a jego wierzycielami. Obecna ustawa – Prawo upadłościowe i naprawcze zmieni tym samym nazwę na Prawo upadłościowe oraz regulować będzie postępowanie upadłościowe zmierzające do likwidacji majątku

E-protokół: nowa odsłona

18

Od października br. obowiązuje większość nowych zasad dotyczących sporządzania, udostępniania i transkrypcji protokołu elektronicznego w sprawach cywilnych, zaś od listopada br. e-protokół można stosować również w sprawach o wykroczenia. Jedna z najważniejszych zmian to wprowadzenie do postępowania tzw. uzasadnienia ustnego (uzasadnienia elektronicznego). Protokół elektroniczny to protokół sporządzany za pomocą urządzeń utrwalających dźwięk albo obraz i dźwięk. Ten sposób protokołowania posiedzeń sądowych został wprowadzony do postępowania cywilnego ustawą z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 108, poz. 684) i jest stosowany od kilku lat. Od tego czasu ujawniły się pewne mankamenty związane ze stosowaniem niektórych przepisów regulujących protokół elektroniczny. W związku z powyższym,

Tagi:

Szkolenia KSSiP: nowości i evergreeny

37. KSSiP_szkolenia4_Wojciewski

W projekcie budżetu na 2015 r. przewidziano 3,6 mln zł na kształcenie ustawiczne kadr wymiaru sprawiedliwości. W porównaniu z 2014 r. jest to kwota większa o wskaźnik inflacji, wystarczająca wyłącznie na realizację priorytetowych szkoleń organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.  W 2103 r. Ośrodek Kształcenia Ustawicznego i Współpracy Międzynarodowej KSSiP przeszkolił ponad 27 tys. osób w ramach wszystkich form edukacji. Były to zajęcia jednodniowe, kilkudniowe, studia podyplomowe, szkolenia zagraniczne. W tym i przyszłym roku liczba uczestników szkoleń powinna być podobna. Lekcje kontradyktoryjności Oferta szkoleń ustawicznych KSSiP skierowana jest do sędziów i prokuratorów, a także do asystentów, referendarzy, kuratorów sądowych, urzędników sądów i prokuratury. Największą pozycję w przyszłorocznych wydatkach na szkolenia ustawiczne pochłonie dokończenie

Tagi: ,

Pozytywnie o sędziach

39. ab63091

O podobieństwach między sędzią a profesorem prawa, jakości pracy polskiej Temidy oraz wyzwaniach stojących przed Sądem Najwyższym – wywiad z prof. Małgorzatą Gersdorf, Pierwszym Prezesem SN. Artur Pawlak: – Jak mam się do Pani zawracać? Pani Prezes? Pani Profesor? Pani Sędzio? Małgorzata Gersdorf: – Proszę mówić: pani Prezes… Bo to najdostojniejsze. – A do której funkcji Pani najbliżej? – (dłuższe milczenie) Profesorskiej. Prawdę powiedziawszy, bo powinnam powiedzieć, że do sędziowskiej. Ale powiem tak – w tej chwili najważniejsza jest dla mnie funkcja Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, zaszczytna i dostojna, bo ona wymusza myślenie tylko o niej, wszystko inne schodzi na plan dalszy. Pełnię jedno

Tagi: ,

Rada Polityki Karnej

44. FKW_0003

Cele polityki karnej państwa powinien ustalać organ złożony z przedstawicieli władz wykonawczej i ustawodawczej, Prokuratury Generalnej, także czynnika eksperckiego i społecznego. Pozwoli to wyeliminować plagę akcyjnych, nieskutecznych ingerencji w prawo karne – postuluje profesor Włodzimierz Wróbel. Polityka karna, jak należałoby wnioskować z samej nazwy, to rodzaj polityki mający za swój przedmiot wykorzystanie sankcji karnych do realizacji określonych celów społecznych. Celami tymi są: zapobieganie i ograniczanie przestępczości oraz minimalizowanie skutków przestępstw. Polityka karna ma charakter pragmatyczny i bezpośrednio związana jest z zapewnieniem bezpieczeństwa obywateli oraz ochroną interesów i wartości uznanych za cenne dla danej wspólnoty. Oparte jest to na przekonaniu, że stosowanie sankcji karnej może na różne sposoby działać prewencyjnie.

Pęknięcie w prokuraturze

46. IB2A4400

Bez wzmocnienia etatami zamrożonymi w nieefektywnym nadzorze, prokuratorom nie uda się skutecznie połączyć funkcji superpolicjantów oraz oskarżycieli uczestniczących w „kontradyktoryjnej grze” – pisze prokurator. Od dłuższego już czasu uważnie śledzę dyskusję o kształcie „nowego” procesu karnego i związanej z nim konieczności przeprowadzenia reformy prokuratury. W „Na wokandzie” ukazał się cykl felietonów i polemik przedstawicieli mojej profesji. Interesujące jest to, że ścierają się w nich właściwie dwa poglądy, fundamentalnie różne. I sprzeczność ta wydaje się nieusuwalna. Trudno bowiem nie dostrzec dysonansu pomiędzy stanowiskiem przedstawicieli Prokuratury Generalnej, a głosem prokuratorów „liniowych”, którzy na co dzień prowadzą postępowania przygotowawcze i oskarżają przed sądami. Tyle, że nie od dziś wiadomo, że punkt widzenia zależy od

Roztropnie z biegłymi

48. Machura-Szczęsna Jolanta sędzia1_Andrzej Rachwalski

Racjonalny ustawodawca winien uporządkować kwestię ustalania urzędowych list biegłych sądowych. Reszta, związana z wyborem i oceną kompetencji konkretnego biegłego, także spoza listy, powinna pozostać domeną sędziów – postuluje sędzia Jolanta Machura-Szczęsna. Biegły to pomocnik sądu w orzekaniu. Osoba, która posiada specjalistyczne wiadomości lub umiejętności, powoływana tylko wówczas, gdy wydanie wyroku wymaga odwołania się do takiej wiedzy. Niestety, tabloidyzacja współczesnego życia sprzyja fetyszyzacji roli biegłych w postępowaniu sądowym. Przypisuje się im decyzyjną rolę w procesie wymierzania sprawiedliwości, wręcz moc wyręczania sędziego od sądzenia. Pomoc, nie wyręczanie W procedurze cywilnej sąd powołuje biegłego „po wysłuchaniu wniosków stron co do liczby i ich wyboru”. Ten kodeksowy zapis stanowi

Biegli z przeszkodami

50. Wysocki Dariusz sędzia_Giłko

Normując instytucję biegłego sądowego w akcie o charakterze ustawowym należy poprawić, a nie pogorszyć, warunki korzystania z niej oraz postarać się nie zdekomponować standardów wypracowanych w procedurach sądowych – pisze sędzia Dariusz Wysocki. Biegły sądowy, w znaczeniu funkcjonalnym, jest źródłem dowodowym, a jego opinia pozostaje dowodem (środkiem dowodowym) podlegającym swobodnej, acz obwarowanej przez ustawę rygorami zgodności z zasadami wiedzy i doświadczenia życiowego, ocenie sądu. Biegły to również podmiot zaufania publicznego, posiadający wiadomości specjalne, którymi przeciętny człowiek, w tym sędzia i sędzia społeczny (przysięgły, ławnik), nie dysponują. W ujęciu ustrojowym biegły oznacza organ pomocniczy sądu – tak określa jego status tytuł Działu IV ustawy z dnia 27 lipca 2001

Mentor wrocławskich prawników

1

Przez kilka dziesięcioleci był jednym z największych prawniczych autorytetów Wrocławia. Mirosław Filipowicz, wieloletni sędzia tamtejszego Sądu Wojewódzkiego, nie tylko wyznawał najlepsze ideały sędziowskie. Dla swoich współpracowników był godnym naśladowania przykładem konsekwencji i wierności własnym przekonaniom. Mirosława Filipowicza uważano za znakomitego prawnika, ceniono jego uczciwość i niechęć do konformistycznych postaw. Zapamiętano go również jako opozycjonistę, zagorzałego przeciwnika komunizmu. We wrześniu 1980 r. w Sądzie Wojewódzkim we Wrocławiu organizował sędziowską „Solidarność”. W grudniu 1981 r., po wprowadzeniu stanu wojennego, nie chciał kontynuować służby w wymiarze sprawiedliwości i przeszedł na wcześniejszą emeryturę. – Myślę, że zrobił to nie tylko dla siebie, ale i dla nas, żebyśmy wiedzieli, jak się w tamtych czasach