Nowy Minister Sprawiedliwości

minister2_c_opt

Prezydent RP, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, 4 maja 2015 r. powołał Borysa Budkę na urząd Ministra Sprawiedliwości. Nowy minister jest radcą prawnym, doktorem nauk ekonomicznych, posłem na Sejm VII kadencji. – Moim priorytetem jako Ministra Sprawiedliwości jest przeprowadzenie przez Parlament ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. To dla mnie duża satysfakcja, że w trakcie prac sejmowych rozszerzono dostęp do darmowej pomocy prawnej ludziom młodym do 26 lat i seniorom od 65. roku życia. Będę też intensywnie pracował nad sprawnym wdrożeniem reformy procedury karnej związanej z wprowadzeniem zasady zwiększonej kontradyktoryjności, a tym samym – usprawnieniem postępowań karnych. Chcę też kontynuować dalszą informatyzację wymiaru sprawiedliwości. W sposób bezpośredni

Tagi:

Darmowa pomoc prawna w Sejmie

ChromaStock_31462141_c_opt

Dobiegają końca prace legislacyjne nad ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej. Oznacza to, że już od 1 stycznia 2016 r. w całej Polsce zostanie otwartych ponad 1500 punktów, gdzie obywatele otrzymają bezpłatną i profesjonalną pomoc prawną. Ustawa ta nie powstałaby bez współpracy z przedstawicielami samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i samorządów zawodowych adwokatów i radców prawnych. Skorzystaliśmy z ich doświadczenia. Wychodzimy do obywateli, którzy nie mogli do tej pory korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wierzę, że ta ustawa będzie im służyć – mówił w maju br w Sejmie, podczas pierwszego czytania projektu ustawy, Minister Sprawiedliwości Borys Budka. Celem ustawy jest zapewnienie obywatelom równego dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej na etapie

Tagi:

Więcej informatyzacji, szybsze postępowania

5_e-biurowosc1_Wojciew_opt

27 maja 2015 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. W najbliższym czasie zostanie ona rozpatrzona przez Senat. Ustawa ta została uchwalona na podstawie rządowego projektu, który został przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nowelizacja Kodeksu cywilnego zmierza przede wszystkim do liberalizacji przepisów o formie czynności prawnych. Ustawa wprowadza legalną definicję dokumentu oraz nową formę czynności prawnych (formę dokumentową). Forma ta będzie zachowana w razie złożenia oświadczenia w dokumencie w sposób umożliwiający ustalenie wystawcy. Dzięki tym rozwiązaniom w postępowaniu dowodowym będą mogły być wykorzystywane oświadczenia złożone np. za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego służą usprawnieniu tego

Tagi:

Spółka za złotówkę – prace rządowe na finale

Komitet Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji k.s.h. zakładający ułatwienie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółek z o.o., a także wprowadzenie nowych instrumentów ochrony wierzycieli takich spółek. Koncepcję reformy przygotowała Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego działająca przy Ministrze Sprawiedliwości. Dobiega końca rządowy etap procesu legislacyjnego projektu nowelizacji Kodeksu spółek handlowych, którego celem jest reforma struktury majątkowej spółki z o.o. Projekt, będący realizacją założeń przyjętych przez Radę Ministrów 20 maja 2014 r., 3 czerwca br. został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów. W stosunku do założeń, zakres projektu został ograniczony. Zrezygnowano z przepisów dotyczących możliwości ustanawiania udziałów bez wartości nominalnej oraz tworzenia kapitału udziałowego – jako alternatywy dla tradycyjnego

Tagi:

Sukces e-nominacji

screen_c_opt

Sześć miesięcy na obsadzenie etatu sędziowskiego, zamiast dotychczasowego półtora roku, oraz zmniejszenie o 1/3 ogólnej liczby wakatów sędziowskich. Takie są efekty wprowadzenia przez Ministerstwo Sprawiedliwości systemu elektronicznego obiegu dokumentów w procedurze nominacyjnej. Przyspieszenie nominacji możliwe było dzięki nowelizacji ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, która weszła w życie w październiku zeszłego roku. Nowa procedura oparta na elektroniczny systemie zgłaszania kandydatur na stanowiska sędziowskie (system e-Nominacje dostępny na stornie internetowej Krajowej Rady Sądownictwa i prowadzony przez Ministra Sprawiedliwości) bije na głowę dotychczasowy „tryb papierowy” pod względem sprawności – obieg elektronicznych dokumentów jest znacznie szybszy niż zgłoszeń tradycyjnych, kilkakrotnie zmalała także liczba kandydatów ubiegających się o jedno stanowisko

Tagi:

4,8 tys. nowych adwokatów i radców prawnych

W wyniku tegorocznych egzaminów zawodowych uprawnienia zawodowe uzyskało 1773 przyszłych adwokatów oraz 2988 nowych radców prawnych. Zdawalność egzaminu adwokackiego wyniosła ok. 81 proc., zaś radcowskiego – ok. 82 proc. Tegoroczne egzaminy adwokacki i radcowski zostały przeprowadzone w dniach 1-13 marca. Przystąpiły do nich osoby, które ukończyły stosowną aplikację (odpowiednio adwokacką lub radcowską) oraz osoby, które zdobyły określone ustawowo doświadczenie zawodowe (art. 66 ust. 2 ustawy – Prawo o adwokaturze, art. 25 ust. 2 ustawy o radcach prawnych). Podobnie jak w ubiegłym roku, w wyniku zmian wprowadzonych ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), egzaminy te składały się

Tagi: ,

Sędzia, czyli arbiter

15_karna kontradyktory_opt

Nowa rzeczywistość normatywna, która w dniu 1 lipca 2015 r. zastanie sędziów orzekających w sprawach karnych w zakresie modelu postępowania jurysdykcyjnego, a zwłaszcza jego najważniejszego etapu – rozprawy głównej – niesie ze sobą zmiany niemające precedensu na przestrzeni ostatnich 70 lat. Oto omówienie najważniejszych z nich. Zmiany w modelu postępowania karnego określane są jednym słowem: kontradyktoryjność. Nie chodzi oczywiście o to, że kontradyktoryjność była dotychczas obca praktyce procesowej. Więcej nawet, począwszy od Kodeksu postępowania karnego z 1928 r., była ona uznawana za obowiązującą zasadę procesową w postępowaniu sądowym. Rzecz w tym, że do tej pory dominująca teoretycznie w postępowaniu przed sądem zasada kontradyktoryjności była uzupełniana przez zasadę śledczą (inkwizycyjną), przewidującą inicjatywę

Tagi:

Radcowie i adwokaci: nowe zadania

18_obrony dla radców_c_opt

Wchodząca w życie reforma postępowania karnego dotyka m.in. kwestii podmiotów, które mogą pełnić funkcje obrońców w tym postępowaniu. Do adwokatów dołączają przedstawiciele drugiego zawodu prawniczego – radcowie prawni. Jednocześnie, kontradyktoryjny model wymusza na obrońcach zwiększoną aktywność procesową. Zarówno adwokaci, jak i radcowie prawni, funkcjonują na podstawie przepisów, które są wypełnieniem i doprecyzowaniem konstytucyjnych regulacji dotyczących samorządów zawodowych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 Konstytucji RP, w drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Oba samorządy – adwokacki i radcowski – wpisują się w tę ustrojową konstrukcję; oba zrzeszają reprezentantów zawodów

Tagi:

Czas na konsensualizm

21b2_pomyłka sądowa6_c_opt

Wraz z wielką nowelizacją postępowania karnego tryby konsensualne staną się jednym z kluczowych elementów polskiego procesu. Wprowadzanie nowych i jednoczesne rozszerzanie już istniejących instytucji procesowych tego typu daje nadzieję na usprawnienie postępowań karnych. Od lat 90. XX wieku w polskim procesie karnym zauważalny jest konsekwentny wzrost znaczenia koncyliacyjnych sposobów jego prowadzenia. Także w ustawach przewidujących wielką nowelizację postępowania karnego (ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2013 r. poz. 1247, oraz ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2015 r. poz. 396), których przepisy

Przed podniesieniem kurtyny

32. Dubois OK_opt

Stosowane w praktyce przepisy znowelizowanej procedury karnej mogą sprawić szereg niespodzianek wszystkim stronom postępowania. Co zrobić, żeby nie dać się zaskoczyć? Spory nie zawsze muszą dzielić, a te prowadzone „Na wokandzie” łączą. Od kilku miesięcy polemizowałem w kwartalniku z prokuratorami na temat nadchodzących zmian procedury karnej. Po wymianie ciosów, argumentów „za” i „przeciw” tzw. nowelizacji, wraz z Panią prokurator Małgorzatą Szeroczyńską wpadliśmy na pomysł zorganizowania spotkania, podczas którego sędziowie, adwokaci i prokuratorzy mogliby podyskutować o potencjalnych niebezpieczeństwach. Udało się. 16 maja 2015 r. w Sądzie Najwyższym odbyła się konferencja zorganizowana przez Okręgową Radę Adwokacką w Warszawie, pod patronatem Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego i Prokuratora Generalnego, pt. „Nowelizacja procesu karnego –

Optymizm kontradyktoryjny

21_Zbrojewska1__opt

Rozmowa z Moniką Zbrojewską, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości odpowiedzialną za działania legislacyjne resortu, doktorem habilitowanym nauk prawnych, adwokatem. Artur Pawlak: – Pani minister, co nas czeka po 1 lipca? Paraliż postępowania karnego czy sprawne procesy w iście amerykańskim stylu? Monika Zbrojewska: – Nowelizacja wchodzi z dniem 1 lipca. Ale w zasadzie, jeśli chodzi o jej praktyczne skutki, to oceniać je będziemy mogli dopiero pod koniec roku, dlatego że sprawy, które są obecnie prowadzone w sądach, będą dalej prowadzone na dotychczasowych zasadach. Tak naprawdę o tym, jak działa nowelizacja, przekonamy się dopiero na sprawach, które wpłyną do sądów po 1 lipca. Zmiany w procedurze karnej są znaczące i wszyscy aktorzy

Tagi:

Zobaczyć niewidzialne

27_ślady kryminalistyc_opt

Pozostawione na miejscu zdarzeń ślady kryminalistyczne mają niebagatelne znaczenie dla losów śledztwa bądź dochodzenia, często decydując o ujęciu sprawcy, zaś w dalszej perspektywie, o jego skazaniu. Jakie zasady towarzyszą analizie takich śladów? I o czym powinni pamiętać przedstawiciele organów procesowych, korzystający z wiedzy i umiejętności biegłych z zakresu fizykochemii? Na miejscu dokonania każdego zdarzenia przestępczego można znaleźć ślady kryminalistyczne, takie jak np. mikroskopijne włókna, włosy, drobiny gleby, fragmenty naskórka czy kropelki krwi. Mimo niewielkich rozmiarów ślady te dostarczają cennych informacji o zdarzeniu, jego przebiegu oraz uczestnikach, a tym samym ich ujawnienie może przyczynić się do ujęcia sprawcy. Badanie śladów może też wskazać, czy i jakie związki określone osoby miały ze zdarzeniem

Ślady krwawe: opiniowanie

ChromaStock_13479106_c_opt

Wyniki analizy śladów krwawych uzyskane z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biologii, fizyki i matematyki, w połączeniu z informacjami z analizy akt spraw i profilowania DNA, na ogól pozwalają powiązać zdarzenia przestępne z jego sprawcami. Krew jest jednym z najczęściej występujących i ujawnianych śladów kryminalistycznych, szczególnie w przypadku zabójstw. Od odkrycia przez Karla Landsteinera grup krwi, a więc od 1901 r., obserwuje się ciągły rozwój metod identyfikacji i analizy śladów krwawych, także dla celów wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania. Kolejnym przełomem w badaniach śladów krwawych okazały się badania Sir Alec Jeffreys z 1985 r. nad możliwością wykorzystania profilowania DNA dla potrzeb wnioskowania o możliwym źródle krwi. Typologia Plamy krwi ujawniane na miejscu zdarzeń tworzą na ogół większe wzory

Dziennikarz o sądzie, sąd o dziennikarzu

wykres1

Jedną z przyczyn niskiego zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości jest nieprzygotowanie jego przedstawicieli do komunikowania się z mediami. W czym tkwi istota właściwego sposobu prowadzenia polityki medialnej przez sądy? Oto wnioski płynące z ankiet przeprowadzonych wśród rzeczników prasowych sądów oraz dziennikarzy. Głównymi aktorami polityki medialnej sądów są, z jednej strony, rzecznicy prasowi (wraz z zapleczem w postaci biur prasowych – jeśli takie istnieją) oraz prezesi sądów, z drugiej – dziennikarze i ich redakcje. Nie można jednak mówić o skutecznej polityce komunikacyjnej bez udziału pozostałych sędziów. Sędziowie powinni tworzyć – wraz z osobami odpowiedzialnymi za bezpośredni kontakt z mediami – zgrane, rozumiejące się zespoły. Koniecznością jest sprawna wymiana informacji na temat spraw, o których

Tagi:

Wyroki ETPCz: wykonywanie

35_ETPCz_Wykonywanie_c_opt

Publiczne zainteresowanie orzeczeniem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka ustaje z reguły w momencie jego wydania, ewentualnie gdy stanie się on ostateczny. Wyrok Trybunału stwierdzający naruszenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka kończy pewien etap postępowania, otwierając jednak kolejny, nie mniej istotny – jego implementacji przez władze krajowe. Zgodnie z artykułem 46 Konwencji, Państwa – Strony Konwencji zobowiązują się do przestrzegania ostatecznych wyroków Trybunału we wszystkich sprawach, w których są stronami, a ostateczny wyrok ETPCz przekazuje się Komitetowi Ministrów Rady Europy, który czuwa nad jego wykonaniem. Norma ta nie tylko podkreśla wiążący charakter ostatecznych wyroków Trybunału, ale przede wszystkim wskazuje, który z organów Rady Europy sprawuje nadzór na ich wykonaniem.

Tagi: