Rozmawiać, żeby sprzedawać

39_prawnik_rozmowa biz_opt

Funkcjonowanie kancelarii nie różni się niczym od działalności każdego innego przedsiębiorstwa. Z ekonomicznego punktu widzenia adwokat czy radca prawny to usługodawca, którego zadaniem jest pozyskiwanie klientów. Właściwa rozmowa i podtrzymywanie relacji tak, by klient czuł się partnerem mecenasa, jest punktem wyjścia do skutecznego godzenia misji i biznesu w prawniczej profesji. Prawnik musi być biznesmenem, dla którego sprzedaż i konkurowanie to być albo nie być na rynku. Aby się na nim utrzymać, oprócz paragrafów, trzeba doskonale znać zasady ekonomii oraz psychologicznego podejścia do klienta. Na każdym etapie procesu obsługi należy z nim rozmawiać w inny sposób. W literaturze dotyczącej marketingu usług prawnych popularna jest koncepcja cyklu obsługi nabywcy (np.

Tagi:

Recepty na prawniczą konkurencję

42_konkurencja prawnik_opt

W krajach common law walka profesjonalnych prawników o klienta ma wielowiekową tradycję. Na ile polski aplikant stojący u progu kariery może skorzystać z doświadczeń zachodnich praktyków? Oto porady na „prawniczy biznes” znalezione w prasie brytyjskiej i amerykańskiej. Wiele państw zachodnich charakteryzuje się odmienną kulturą prawną, inaczej ukształtowanym systemem, wreszcie różniącą się znacznie od polskich warunków drogą dojścia do zawodów prawniczych. Co więcej, na oczekiwania klientów niewątpliwie ma wpływ sytuacja rynkowa danego kraju oraz realne, codzienne problemy, z jakimi się oni mierzą. Przykładowo są kraje, w których sprawy rodzinne czy spadkowe można załatwić „od ręki”, w innych zaś sprawy takie cechuje duży poziom skomplikowania i mogą one trwać latami. W konsekwencji niektóre

Tagi: