Bez ławników w sądach rodzinnych?

48_IMG_1745_c_opt

Umożliwiając łączne rozstrzygnięcie w jednym postępowaniu problematyki władzy rodzicielskiej oraz kontaktów z dzieckiem drastycznie, ale w sposób mało przekonujący, ograniczono udział ławników w rozstrzyganiu spraw rodzinnych – twierdzi asystent sędziego. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1062), od dnia 29 sierpnia 2015 r. art. 509 k.p.c. brzmi: Sprawy o przysposobienie sąd rozpoznaje w pierwszej instancji w składzie jednego sędziego i dwóch ławników. Dotąd przepis stanowił, że sprawy o przysposobienie, o pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej w pierwszej instancji sąd rozpoznaje w składzie jednego sędziego i dwóch ławników. Nowelizacja zniosła składy ławnicze w rozpoznawanych przez

Tagi:

Mniej długów w spadku

15_d_c_opt

Wchodzące w życie zmiany prawa cywilnego w znacznym stopniu poprawią sytuację prawną spadkobierców dziedziczących długi spadkowe. Co do zasady, dziedziczone będą długi do wartości stanu czynnego spadku. Jednocześnie ustawodawca wprowadził rozwiązania zapewniające większą ochronę wierzycieli spadkowych, do których należy m.in. instytucja ogłoszenia o złożeniu wykazu inwentarza. W dniu 18 października 2015 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 539). Zasadniczym celem ustawy jest zapewnienie ochrony obywateli przed niekorzystnymi skutkami braku złożenia oświadczenia w przedmiocie przyjęcia bądź odrzucenia spadku. Ustawa zmienia przepisy dotyczące odpowiedzialności spadkobierców za długi spadkowe, wprowadzając, jako zasadę, odpowiedzialność

Prawnik trzech epok

51_1-A-2635_g_opt

Praktyk z krwi i kości, a jednocześnie wybitny profesor i teoretyk. Był duszą środowiska prawniczego czasów II RP. Emil Stanisław Rappaport (1877-1965) wytyczał polskiemu wymiarowi sprawiedliwości nowe szlaki, na pierwszym miejscu stawiając zawsze obowiązki wobec państwa. Na stokach poznańskiej cytadeli 21 lipca 1946 r. powieszony został Artur Greiser, niemiecki zbrodniarz, namiestnik Wielkopolski okupowanej przez III Rzeszę w latach 1939-1945. Wyrok w tej sprawie wydał Najwyższy Trybunał Narodowy, któremu przewodził profesor i sędzia Emil Stanisław Rappaport. Przygotowane przez niego uzasadnienie wyroku skazującego miało precedensowe znaczenie dla osądzania zbrodni nazistowskich w Polsce. Było paradoksem, że to właśnie Rappaport podpisał się pod tym wyrokiem śmierci. Przed wojną mawiał on bowiem, że prawo

Tagi:

Upadłość konsumencka – sukces nowych rozwiązań

ChromaStock_1058034_c_opt

Popularność obowiązującej od początku br. nowej formuły upadłości konsumenckiej znacząco przerosła oczekiwania. W ciągu pierwszego półrocza 2015 r. do sądów wpłynęło ponad 2,5 tys. spraw o ogłoszenie takiej upadłości, podczas gdy Ministerstwo Sprawiedliwości szacowało, że będzie ich ok. 1,8 tys. Ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych weszła w życie 31 grudnia 2014 r. Gruntownie zmieniła – obowiązujące od 2009 r. – przepisy regulujące postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Potrzeba nowych regulacji wynikała z tego, że dotychczasowe prawo było w praktyce martwe. – Statystyki dotyczące złożonych wniosków o upadłość konsumencką niezbicie dowodzą,

Bezkrwawo, ale z siwymi włosami

ręka wyc kreski_gray_opt

Publikujemy list prokurator Karoliny Stockiej-Mycek, przysłany w odpowiedzi na wywiad z prof. Moniką Zbrojewską („Optymizm kontradyktoryjny”, NW nr 3/2015). Z wielką uwagą przeczytałam rozmowę z Panią. Cóż, ma Pani rację – nie ma przymusu bycia prokuratorem… Jednak stwierdzenie o obrażaniu się na ustawodawcę czy o stosowaniu obstrukcji praktycznej jest co najmniej obrażające dla szeregu tych prokuratorów, którzy do wykonywania swojego zawodu podchodzą z pełną odpowiedzialnością. Nie może być bowiem tak, że wprowadza się mniej lub bardziej racjonalne zmiany, nie dając w tym zakresie właściwych narzędzi osobom, które na co dzień mają je stosować. Na temat zmian, jakie weszły w życie 1 lipca 2015 r. i obaw środowiska prawniczego z nimi związanych,

Nowelizacja k.p.k.: rola tez dowodowych

22_1_c_opt

Po 1 lipca 2015 r. w praktyce procesu karnego znacznemu wzmocnieniu uległo znaczenie tezy dowodowej. Stało się tak za sprawą zmian art. 167 k.p.k. w zakresie inicjatywy dowodowej oraz samego przeprowadzania dowodów – w szczególności w przypadku przeprowadzania dowodów z urzędu. Najogólniej rzecz ujmując, teza dowodowa to określenie okoliczności, która ma być udowodniona w postępowaniu dowodowym lub za pomocą danego dowodu. Ponieważ in casu nie musi być tak (choć oczywiście powinno), że uznanie pewnej okoliczności za udowodnioną oznacza, iż w rzeczywistości miała ona miejsce, dowodzeniu podlega raczej twierdzenie o istnieniu danej okoliczności. Pojęcie tezy dowodowej łączy się nierozerwalnie z zagadnieniem wprowadzania dowodów do procesu. To, czy dany dowód jest

Tagi:

O przyczynach kontradyktoryjnej „siwizny”

ręka wyc kreski_gray_opt

Publikujemy replikę do listu Pani Prokurator Karoliny Stockiej-Mycek W odpowiedzi na list prok. Karoliny Stockiej-Mycek (patrz str. 53 – przyp. red.) odnośnie rzekomych niedociągnięć procesu legislacyjnego wprowadzającego kontradyktoryjny model postępowania karnego, nie można przede wszystkim zgodzić się z poglądem Autorki, że ustawodawca nie zapewnił środowisku prawniczemu dość czasu na przygotowanie się do wejścia w życie w dniu 1 lipca 2015 r. reformy procesu karnego. Od ogłoszenia ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1247, z późn. zm.) do wejścia w życie zmian upłynął rok i sześć miesięcy. Okres ten należy uznać za ze wszech miar

Pamięć świadka

25_c_opt

Jednym z głównych źródeł dowodowych w postępowaniu karnym są zeznania świadków. Kwestia prawidłowej oceny ich wiarygodności, ze względu na zjawiska zniekształcania śladu pamięciowego, stanowi poważne wyzwanie dla uczestników postępowania w sądzie. W warunkach kontradyktoryjnego procesu karnego – wyzwanie tym większe. W obliczu rozwoju nowych technologii, jak też ewolucji nurtu psychologii pamięci, powszechną staje się świadomość, że zeznania – szczególnie w sytuacji, kiedy stanowią jedyny dowód w sprawie – nie zawsze mogą być w pełni miarodajnym źródłem informacji o przestępstwie. Dowodzą tego badania amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości z początku XXI wieku, z których wynika, że aż 85 proc. osób skazanych w USA na podstawie depozycji świadków okazało się osobami niewinnymi, co pozwoliła ustalić wykorzystywana

O zarobkach asystentów

Z informacji w prasie mogliśmy się niedawno dowiedzieć, że rozważana jest na szczeblu prawotwórczym koncepcja, w myśl której asystent sędziego miałby dodatkowo wykonywać polecenia referendarzy. Czy ta i podobne koncepcje są do końca przemyślane? Zakres zadań asystenta sędziego wynika z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 listopada 2012 r. w sprawie czynności asystentów sędziów. Do zadań tych należy przede wszystkim sporządzanie na zlecenie sędziego i pod jego kierunkiem projektów zarządzeń, orzeczeń lub ich uzasadnień. Ponadto na zlecenie sędziego asystent sędziego: 1) dokonuje analizy akt sprawy we wskazanym zakresie, 2) kontroluje stan spraw odroczonych, zawieszonych lub oczekujących na podjęcie czynności przez sędziego albo sąd, 3) zwraca się do osób

Tagi:

Medialne know-how dla sprawiedliwości

28_m_c_opt

Praca nad komunikacją i wizerunkiem sądu to zadanie nie tylko dla rzecznika prasowego, ale także dla prezesa sądu i innych sędziów. By usprawnić efektywny dialog wymiaru sprawiedliwości z mediami, a w konsekwencji z obywatelami, MS i KRS przygotowały zbiór dobrych praktyk w zakresie komunikacji i wizerunku sądów. Dokument „Komunikacja i wizerunek sądów. Zbiór dobrych praktyk dla sądów powszechnych” (do pobrania ze strony http://ms.gov.pl/pl/dzialalnosc/strategia/, zakładka „komunikacja”) został przyjęty 19 czerwca br. przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Krajową Radę Sądownictwa. Zespół ds. Standardów Komunikacji w Sądach, który opracował wspomniany dokument, rozpoczął swoją pracę rok wcześniej. Celem zespołu, powołanego przez Ministra Sprawiedliwości i Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, jest poszukiwanie rozwiązań służących poprawie postrzegania sądów przez obywateli. Potrzeba

Ile radcy w adwokacie?

32. Dubois OK_opt

Nie ma racjonalnych powodów, by istniały dwa odrębne samorządy zrzeszające prawników, których kompetencje niczym się już nie różnią. Bardziej logiczne od dotychczasowego podziału na adwokatów i radców prawnych byłoby zrzeszanie się prawników według ich rzeczywistych specjalizacji. Historycznie równoległe istnienie dwóch zawodów prawniczych miało uzasadnienie. Radcowie prawni zatrudnieni na etatach mieli pracować na potrzeby podmiotów gospodarczych, adwokaci zaś świadczyli pomoc prawną jako przedstawiciele wolnego zawodu. Wraz z zachodzącymi w Polsce przemianami każda z tych grup zawodowych rozszerzała swoje uprawnienia. Adwokaci zajęli się obsługą podmiotów gospodarczych, zaś radcowie uzyskali uprawnienia do reprezentowania osób fizycznych. W konsekwencji przez ćwierć wieku obie grupy zawodowe zrównały się całkowicie w swoich

Tagi: ,

Przejrzysty jak MS

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad przyjęciem „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”. Choć dokument ten nie dotyczy bezpośrednio instytucji wymiaru sprawiedliwości, to opracowywane rozwiązania będą miały wpływ na jakość współpracy ministerstwa z sądami. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi (ang. NGOs – Non Govermental Organisations) to dokument, jaki organ administracji publicznej może przyjąć w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przyjmowanie takich programów jest obowiązkowe w przypadku jednostek samorządu terytorialnego. Administracja rządowa nie była do tej pory zobligowana do ich ustanawiania, jednak rządowy Program „Lepsze Regulacje 2015” rekomenduje ministerstwom takie działania. Dodatkowo ostatnia nowelizacja ustawy o działalności pożytku